Görev Tanımı:
5490 Sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu Gereğince :
T.C. Kimlik Kartı düzenlemesi.
• Doğum
• Evlenme
• Ölüm
• Boşanma
• Vatandaşlık İşlemleri
• Adres kayıt İşlemleri
• Nüfus Kayıt Örneği verilmesi.
• Yerleşim Yeri belgesi ve çok dilli belgelerin verilmesi gibi işlemler.
• Diğer nüfus olayları (Tanıma, vasiyet, velayet, kayıt düzeltme vb. gibi işlemler)
NÜFUS MÜDÜRLÜĞÜNÜN VERMİŞ OLDUĞU HİZMETLER
T.C. KİMLİK KARTI İŞLEMLERİ :
Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Alo199 Çağrı merkezinden ya da https://ekimlikrandevu.nvi.gov.tr web portalı üzerindeki T.C.Kimlik Kartı Randevu Sisteminden rendevu alınarak yapılmaktadır.
Kimlik kartı başvurusu yurt içinde, Genel Müdürlük web portalı üzerinden ya da Çağrı Merkezi aracılığıyla randevu alınarak veya randevusuz olarak nüfus müdürlüklerine, yurt dışında ise dış temsilciliklere yapılır.
Genel Müdürlük https://ekimlikrandevu.nvi.gov.tr web portalı ya da Alo199 Çağrı Merkezi dışında randevusuz olarak da yurt içinde nüfus müdürlüklerine, yurt dışında ise dış temsilciliklere kimlik kartı müracaatı yapılabilir.
Kimlik kartı başvurusu nüfus cüzdanı / kimlik kartı, uluslararası aile cüzdanı, pasaport, sürücü belgesi veya kurumların kendi mevzuatlarında kimlik yerine geçen belge ve bir adet biyometrik fotoğraf ile yapılır
Kimlik kartında kullanılacak fotoğrafın kişinin son halini göstermesi bakımından son altı ay içinde çekilmiş ve Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı (ICAO) tarafından belirlenen standartlara uygun olarak biyometrik olması gereklidir.
Kimlik kartı başvurusunda kişinin ibraz ettiği fotoğraf taranarak sisteme kaydedildikten sonra başvuru sahibine iade edilir. Fotokopi veya bilgisayarda çoğaltılan ve biyometrik olmayan fotoğraflar kabul edilmez.
On beş yaşını tamamlamış olanlar için kimlik kartında kullanılmak üzere biyometrik fotoğraf gereklidir. On beş yaşını tamamlamamış çocukların kimlik kartlarında fotoğraf yer almaz. Ancak başvuran tarafından talep edilmesi veya kimlik kartının seyahat belgesi olarak kullanılacağının beyan edilmesi hâlinde her yaş grubundaki çocukların kimlik kartı fotoğraflı olarak düzenlenir.
Kimlik kartı almak için müracaat eden on beş yaşını tamamlayan Türk vatandaşlarının her başvuruda biyometrik verisi ve imzası alınır. Kimlik kartı talebinde biyometrik verisi ve imzası alınacak kişinin şahsen başvurusu esastır.
Kimlik kartı "doğum", "değiştirme" veya "kayıp" nedeniyle düzenlenir.
Alo199 Çağrı Merkezinden veya Genel Müdürlük https://ekimlikrandevu.nvi.gov.tr/ web portalında yer alan "Başvurum hangi aşamada?" bölümünden öğrenebilir, takip edebilirsiniz.
Doğum bildirimlerinde kimlik kartı başvurusu alınır ve kimlik kartı başvuru esnasında beyan edilen adrese gönderilir. İlgilinin başvuru sırasında kimlik kartını kendisi dışında alacak kişiyi yazılı izni ile belirlemesi hâlinde kimlik kartı belirlenen kişiye teslim edilir. Bu durumda talepte bulunan kişi ile kimlik kartını teslim alacak kişi arasında soybağı bulunması şartı aranmaz.
Kimlik kartının geçerlilik süresi on yıl olup, sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren yenilenir.
Kimlik kartının alındıktan sonra kaybolması veya değiştirilmesi durumunda sistemdeki fotoğraf altı ay öncesine ait değil ise ilgiliden son altı ay içinde çekilmiş bir adet biyometrik fotoğraf istenir ve biyometrik doğrulaması yapılarak kimlik kartı başvurusu alınır. Kayıp ve değiştirme nedeniyle kimlik kartı başvurularında kişinin biyometrik doğrulaması yapılmadan kimlik kartı düzenlenmez.
Kayıp ve değiştirme nedeniyle kimlik kartı taleplerinde;
a) On beş yaşını tamamlamamış çocukların; veli, vasi veya vekâletname ibraz edenler ile Kanunun 17 nci maddesindeki beyanla yükümlü kişilerin kimlik kartı başvurusu alınır.
b) On beş yaşını tamamlayan kişinin kimliğini ispatlayıcı bir belge/kimlik ibraz edememesi ya da sistemde kayıtlı kişi olup olmadığı hususunda tereddüde düşülmesi veya yerleşim yeri adresi bulunmayan ya da beyan edilen yerleşim yeri adresinden şüphe duyulması durumunda anne, baba, eş, varsa ergin kardeş veya ergin çocuklarının veya vasinin beyanı yeterli sayılır.
c) 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında koruma altındakiler ile cezaevi, bakımevi, huzurevi gibi kurumlar bünyesinde bulunan on beş yaşını tamamlamış kişilerin sistemde kayıtlı kişi olup olmadığı konusunda tereddüde düşülmesi halinde ilgili kurumlar tarafından düzenlenecek fotoğraflı resmi belge ile başvuruları alınır.
d) (a), (b) ve (c) kapsamında alınan başvurularda sistem üzerinden beyanın doğruluğu kontrol edilir ve başvuru belgesinde "Başvuran Kişinin İmzası" alanında kayıt altına alınır.
e) Sistem üzerinden yapılan kontrollerde bir kanaate ulaşılamaması, tereddüt oluşması veya kişinin kaydının uzun süredir işlem görmemiş olması halinde mülkî idare amirinin emri ile kolluk kuvvetlerince soruşturma yapılır. Soruşturmanın olumlu sonuçlanması hâlinde kişinin başvurusu alınır.
f) Soruşturmanın olumsuz sonuçlanması, elde edilen bilgi ve bulguların yetersiz görülmesi ya da kişinin iddia ettiği kaydın sahibi olduğu hususunda tereddüde düşülmesi hâlinde; varsa anne veya babasından, anne veya babasının ölmüş olması hâlinde ise varsa ergin kardeşlerinden, tıbbi rapora dayalı Türk mahkemelerinden alınmış anne-babası/kardeşleri olduğuna dair tespit kararı ibraz edilmedikçe kimlik kartı başvurusu alınmaz.
Başvuru esnasında İlçe Nüfus Müdürlüğü personeli gerekli yönlendirmeleri yapar. Başvuru sırasında nüfus müdürlüklerinde kimlik ve adres bilgileri kontrol edilerek, gerekirse güncellemeler gerçekleştirilir.
İmza ve fotoğraf formuna imza alınır, fotoğrafı taranır ve biyometrik veriler (her iki el için parmak izi, parmak damar izi, el ayası damar izi) alınarak başvuru formunun çıktısı ilgiliye onaylatıldıktan sonra veri tabanına kaydedilerek başvuru işlemi tamamlanır.
Bu esnada teslim edilen PIN zarfında bulunan 6 haneli şifrenin saklanması önemlidir. PIN kodu, kimlik kartı teslim edilinceye kadar aktive olmaz ve ilçe Nüfus Müdürlüklerinde bulunan KİOSK'lar kullanılarak değiştirilebilir.
En kısa sürede bulunulan yer ilçe nüfus müdürlüğüne şahsen başvuruda bulunarak yeni kimlik kartı müracaatında bulunulması gerekir. Alo 199 numaralı çağrı merkezine bilgi verilip kartın pasif duruma getirilmesini sağlamak işlem güvenliği açısından son derece önemlidir.
Maliye Bakanlığınca 2018 yılında kanuni bildirim süresi dışında doğum nedeniyle ve değiştirme nedeniyle düzenlenen kimlik kartı için 22.50 TL., kayıp nedeniyle düzenlenen kimlik kartı için 45 TL., uluslararası aile cüzdanı için 121 TL değerli kağıt bedeli alınmaktadır.
DOĞUM :
Doğum bildirimi; ana, baba, vasi veya kayyım, bunların bulunmaması halinde, çocuğun büyük ana, büyük baba veya ergin kardeşleri ya da çocuğu yanında bulunduranlar tarafından, doğumu gösteren resmî belgeye veya sözlü beyana dayalı olarak da yapılabilir. Yeni doğan çocuklar yurt içinde doğum olayından itibaren 1 ay içerisinde nüfus müdürlüklerine, yurt dışında ise 60 gün içerisinde konsolosluklara bildirimde bulunulmalıdır, aksi takdirde para cezası uygulanmaktadır.
Bildirimde, müracaat eden anne veya babanın kimliği ile ilgili Hastaneden verilen doğum raporu yeterli olacaktır. Doğum olayı resmi nikah tarihinden önce gerçekleşmiş ise anne ve baba'nın birlikte müracaat etmesi gerekmektedir. Altı yaşından büyük (72 ay + 1 gün) ve onsekiz yaşından küçük (216 ay) çocuklara ait bildirim yapılırken yaş tespiti için çocuğun bildirim yapılan nüfus idaresine getirilmesi zorunludur.
EVLENME :
Türk Medeni Kanunu ve Evlendirme Yönetmeliğimize göre, Evlenme ehliyet ve Şartları
On sekiz yaşını doldurmuş, mahkemece vesayet altına alınmamış olan erkek ve kadın başka bir kimsenin rızası veya iznine bağlı olmaksızın evlenir. Ayrıca;
a) On yedi yaşını tamamlayan erkek ve kadın velinin izni, veli yoksa vasi veya vesayet makamının izni ile,
b) On altı yaşını dolduran kadın ve erkek hakimin izni ile, evlenebilir.
Ancak; ayırt etme gücüne sahip olmayanlar ile on beş yaşını dolduran küçükler, mahkemece ergin kılınsa dahi evlenemez.
Hakim, haklı sebep olmaksızın evlenmeye izin vermeyen yasal temsilciyi dinledikten sonra, bu konuda başvuran küçük ve kısıtlının evlenmesine izin verebilir.
Evlenme bildirimi, evlenmeyi yapan makam ( Belediye Evlendirme Memurluğu veya Köy Evlendirme Memurluğu olarak Köy Muhtarı) tarafından yapılarak 10 gün içerisinde ilgili Nüfus Müdürlüğüne bildirir. Nüfus müdürlükleri de söz konusu evlenmeyi kütüklere yedi (7) gün içerisinde tescil eder. Ayrıca evlenme işlemini yapmaya, evlenecek taraflardan birinin ikamet adresinin bulunduğu yer evlendirme memurluğu yetkilidir.
ÖLÜM :
Vefat eden vatandaşlarımızdan Şehir'de vefat eden vatandaşlarımızın ölümü Hastane, Sağlık Ocağı, Belediye tabipliği tarafından, Adli vakalar sonucu vefat edenlerin ölümü ise C.Savcılığı tarafından Nüfus Müdürlüklerine bildirilir. Köylerde sağlık ocağı, sağlık memuru veya görevli ebe hemşire var ise ölen kişilerin ölüm tutanakları ilgililer tarafından düzenlenir. Sağlık Ocağı ve Sağlık Memuru bulunmayan Köylerde ise Aile Hekimleri tarafından düzenlenecek ölüm formu ile Nüfus Müdürlüklerine bildirilir. Ölüm olayı ölümün meydana geldiğinden itibaren, 10 gün içerisinde ölüm olayı nerede gerçekleşmişse, o yerdeki nüfus müdürlüğüne bildirimde bulunulacaktır. Aksi takdirde ölüm olayını süresi içerisinde bildirmeyen görevliler hakkında, para cezası uygulanmaktadır.
BOŞANMA :
Boşanma, evlilik birliğinin Asliye Hukuk Hakimliğince (Aile Mahkemesince) verilen Mahkeme kararının kesinleşmesi ile son bulur. Yabancı Mahkemelerce verilen boşanma kararları, Türkiye'de Türk Mahkemelerince tenfiz veya tanıma kararı verilmesi halinde geçerlidir. Mahkemelerce, boşanma kararları, kararın kesinleşmesinden itibaren 10 gün içerisinde ilgili nüfus müdürlüğüne gönderilir ve nüfus müdürlüklerince de boşanma kütüklere tescil edilir.
VATANDAŞLIK İŞLEMLERİ :
Yurt dışında yaşayan vatandaşlarımıza ait, Konsolosluklarca nüfus müdürlüğümüze gönderilen her türlü vatandaşlık evraklarına, nüfus müdürlüğümüzce en kısa sürede gerekli işlemleri yapılmaktadır.
NÜFUS KAYIT ÖRNEKLERİ :
Nüfus kayıt örneği isteme ve alma yetkisi
(1) Nüfus kayıt örneğini;
a) Bakanlık,
b) Dış temsilcilikler,
c) Asker alma işlemleri için Milli Savunma Bakanlığı,
ç) Adlî makamlar,
d) Adlî işlemlerle sınırlı olmak üzere kolluk kuruluşları,
e) Evlenme işlemleri için evlendirme işlemini yapmaya yetkili olanlar
f) Ölüm işlemleri için resmî sağlık kuruluşları ya da köy muhtarları,
g) Kaydın sahipleri veya bunların eşleri ile veli, vasi, alt ve üst soyları ya da bu kişilere ait vekillik belgesini ibraz edenler, nüfus müdürlüklerinden doğrudan almaya yetkilidirler.
(2) Birinci fıkrada sayılanlar dışında kalan kurumlar ve tüzel kişiler, yazılı olarak başvurmak ve istem nedenini açıkça belirtmek suretiyle, Bakanlık veya mülkî idare amirinin emri ile nüfus kayıt örneğini alabilirler. Talep yazıları açılacak bir dosyada nüfus müdürlüğüne geldiği tarih sırasına göre saklanır.
(3) Birinci fıkranın (g) bendinde sayılan kişiler dışında kalan üçüncü şahıslar, medenî hal bilgisi dışında, bir kişinin nüfus kaydına ilişkin örnek veya bilgi alamazlar.
ADRES KAYIT SİSTEMİ:
Adres Kayıt işlemleri 5490 Sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu kapsamında çıkarılan Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre yapılmaktadır. Söz konusu yönetmelikte, Yerleşim yeri, bir kimsenin sürekli kalma niyetiyle oturduğu yerdir. Kişinin aynı anda birden çok yerleşim yeri adresi olamaz. Yerleşim yeri dışında kalan ve geçici süre ile oturulan yazlık, kışlık, ikinci veya üçüncü gibi konutlar da kişinin talebi halinde diğer adres olarak tutulur......,,, Hükmündedir.
Vatandaşlarımız, taşındıkları tarihten itibaren adres değişikliklerini 20 iş günü içerisinde, ikamet ettikleri yerdeki İlçe Nüfus Müdürlüklerine müracaat ederek bildirmeleri ve yeni adres kayıtlarını yaptırmaları gerekmektedir. Aksi takdirde 20 iş gününü geçirenlere 71.00 TL., gerçeğe aykırı (yalan) beyanda bulunanlar hakkında ise 1469TL. cezai müeyyide uygulanır. Söz konusu para cezalarının peşin ödenmesi durumunda, peşin ödeme indirimi uygulanmaktadır. Ayrıca bahse konu cezaları mal müdürlükleri ile vergi daireleri tahsil etmektedir. Yine halkımızın ikametgah belgesi olarak bildiği Yerleşim Yeri ile Diğer Adres Belgesi, MERNİS sistemine bağlı, Köy veya mahalle muhtarları ile Nüfus Müdürlükleri tarafından verilmektedir.
Adres bilgisini alma yetkisi (Yerleşim Yeri Belgesini almaya yetkili olanlar)
(1) Adres bilgisini;
a) Bakanlık,
b) Kurumlar,
c) Kaydın sahipleri, (veya vekilleri) almaya yetkilidir.
Ayrıca 5490 Sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununa göre, Yerleşim yeri adresi ve diğer adres bilgilerinin verilmesi kişinin rızasına bağlıdır. Bu nedenle yetkisi olmayanlara yerleşim yeri belgesi verilmez.